Brubakkveien Oslo

Romerike Geoteknikk AS fikk i oppdrag å vurdere områdestabiliteten når bussanlegget til Ruter AS/Sweco Norge skulle oppgraderes. For dette prosjektet var det svært krevende grunnforhold, bestående av mektig marin leire og vesentlige forekomster av kvikkleire. Vårt mål var å finne frem til tiltak som var både gjennomførbare og utviste samfunnsansvar!

Bakgrunnen for prosjektet

Romerike Geoteknikk AS fikk i oppdrag av Ruter AS/Sweco Norge å utføre geotekniske vurderinger mtp. områdestabilitet i Brubakkveien 16 105/549 i Oslo kommune. Bussanlegget skulle oppgraderes med formål om å øke kapasiteten til elektriske busser. I den forbindelse ble det etablert nettstasjon, solcelleanlegg, miljøstasjon og batteribank, samt oppgradering av infrastruktur for VA.

Grunnforholdene bestod hovedsakelig av mektig marin leire, og det ble i tillegg påvist betydelige forekomster av sammenhengende kvikkleire. Meget omfattende datagrunnlag fra historiske grunnundersøkelser (helt tilbake til 1950-årene) ble gjennomgått og systematisert, med formål om å kunne dokumentere tilstrekkelig sikkerhet i henhold til dagens krav (TEK17). Gjennomgangen avdekket behov for å supplere grunnundersøkelsene. I tillegg ble det avdekket at stabiliteten i området hadde blitt forverret gjennom terrengheving/-fylling. Historiske (konservative) beregninger av sikkerheten i området indikerte lav/dårlig stabilitet.

Hvordan løste vi prosjektet?

Det ble utviklet en designfilosofi som både skulle ta hensyn at selve tiltaket kunne gjennomføres, men samtidig utviste et samfunnsansvar ettersom stabiliteten hadde blitt forverret. En for streng tolkning av regelverket ville kunne ført til at tiltaket ikke ble gjennomført, mens en for snill tolkning ville vært uetisk i forhold til sikkerheten til storsamfunnet (høyspentanlegg, Hovedbanen, riksvei 163, industrifelt etc.).

Det ble igangsatt et omfattende, men målrettet undersøkelsesprogram. Dette ble gjennomført med høy prioritering, både ute i felt og hos geoteknisk lab. De geotekniske vurderingene/beregningene ble daglig oppdatert på bakgrunn av kontinuerlig datastrøm fra grunnundersøkelsene.

Gjennom supplerende grunnundersøkelser ble faregraden nedgradert fra «høy» til «middels». Det ble dokumentert tilstrekkelig stabilitet basert på data fra moderne grunnundersøkelses metoder. Videre ble tiltakene gjennomført ved hjelp av prinsippet om ikke-forverring. Prosjektgjennomføringen ble koordinert med uavhengig kontrollør fra tidlig fase til utførelse. Tiltaket kunne gjennomføres, og målet om å kunne starte drift av anlegget i løpet av desember 2023 ble oppnådd. Skredrisikoen for storsamfunnet (og selve tiltaket) ble redusert ved å identifisere sårbare områder med mye erosjon, som ble anbefalt erosjonssikret.

Sted:

Brubakkveien 16 Oslo

Kunde:

Unibuss AS/Sweco Norge

Type oppdrag:

Samferdsel – Lade og stasjonsanlegg for elektriske busser

Prosjektperiode:

Mars - september 2023

Flere prosjekter